Με αφορμή το περιστατικό στο Euroferry Olympia αναδημοσιεύεται άρθρο του Μέντωρα Διαμεσολαβητή για τα P&I Clubs.
Σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς κανόνες, η καλή και αξιόπιστη εκτέλεση των θαλάσσιων μεταφορών παραπέμπει στην τριμερή σχέση μεταξύ νηογνωμόνων, ασφαλιστών και αλληλασφαλιστικών ενώσεων P&I Clubs.
Εν συντομία τα Protection & Indemnity Clubs, είναι αλληλασφαλιστικοί συνεταιρισμοί ιδιοκτητών πλοίων, με σκοπό την αποκατάσταση ανασφάλιστων ζημιών, κατά τη διακίνηση των πλοίων τους. Οι αλληλασφαλιστικές ενώσεις καλύπτουν τους πλοιοκτήτες μέλη τους προστατευτικά από ορισμένα είδη κινδύνων, που δεν αναλαμβάνουν για ορισμένους λόγους οι ασφαλιστές και έτσι αναλαμβάνουν οι ίδιες οι ενώσεις να αποκαταστήσουν τις ζημιές από τους κινδύνους αυτούς.
Για το σκοπό αυτό τα P&I Clubs έχουν την οργάνωση των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, διαθέτουν διοικητικό συμβούλιο και συγκεντρώνουν κεφάλαια από τις συνεισφορές των μελών τους. Οι εισφορές που καταβάλλει κάθε πλοιοκτήτης στο Club είναι ανάλογες με τη χωρητικότητα των πλοίων που επιθυμεί να εγγράψει, ενώ αυξάνονται σε περίπτωση που καταβληθούν αποζημιώσεις, που δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν εξ αρχής. Προκειμένου να αντισταθμιστούν τα οικονομικά βάρη των μελών, τα P&I Clubs προσφεύγουν είτε στην αντασφάλιση είτε στη συνεργασία με άλλες ενώσεις, για την από κοινού ανάληψη των καταβαλλόμενων αποζημιώσεων. Τα Clubs επιλέγουν τα μέλη τους σύμφωνα με την αξιοπιστία που απολαμβάνουν στη ναυτιλιακή αγορά.
Η πλειονότητα των P & I Clubs εδρεύει στο Λονδίνο, και έχει αναχθεί σε θεσμό της ναυτιλίας. Το σημαντικότερο Club είναι το UK Club με γραφεία σε Νέα Υόρκη, Σαν Φραντζίσκο, Μαϊάμι και Τόκυο. Ακολουθούν το Gard με έδρα τη Νορβηγία, το Skuld με έδρα το Όσλο και αρκετά άλλα.
Τα Protection & Indemnity Clubs παρέχουν στα μέλη τους προστασία και ανάληψη ευθυνών, για ορισμένες κατηγορίες κινδύνων που αφορούν επιγραμματικά τα εξής:
α) Ευθύνες έναντι προσώπων,
β) Ευθύνες με τη διαχείριση φορτίου,
γ) Ευθύνες έναντι ζημιών προς τρίτους,
δ) Ευθύνες έναντι παραβάσεων της νομοθεσίας των χωρών διέλευσης ή προσέγγισης.
Δείτε εδώ το αναλυτικό κείμενο όπως περιλαμβάνεται στο βιβλίο «Ναυτιλιακό Δίκαιο», εκδόσεως Ιδρύματος Ευγενίδου:
Τα Protection & Indemnity Clubs, δεν καλύπτουν πάντα ειδικές περιπτώσεις κινδύνων, όπως για παράδειγμα ζημιές από πολέμους ή σοβαρές περιπτώσεις ρυπάνσεων από δεξαμενόπλοια. Για το λόγο αυτό λειτουργούν παράλληλα και άλλοι ασφαλιστές-ασφαλιστικοί οργανισμοί που καλύπτουν τις ευθύνες αυτές. Έτσι οι πλοιοκτήτες ανάλογα με την εκτίμηση των κινδύνων που αντιμετωπίζουν, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν έναν ή περισσότερους ασφαλιστικούς οργανισμούς, για τη διασφάλιση τους.
Πηγή:
• Ίδρυμα Ευγενίδου: https://www.eef.edu.gr/el/
• Δεμέστιχας Ε.-Βρανίκου Μ.(2020). «Ναυτιλιακό Δίκαιο. Εκπαιδευτικό Κείμενο Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού». Αθήνα. Ίδρυμα Ευγενίδου (Χρυσό Μετάλλιο Ακαδημίας Αθηνών)