Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Τι είναι τα Protection & Indemnity Clubs και ποιες θαλάσσιες ζημιές καλύπτουν;

Τι είναι τα Protection & Indemnity Clubs και ποιες θαλάσσιες ζημιές καλύπτουν;

Με αφορμή το περιστατικό στο Euroferry Olympia αναδημοσιεύεται άρθρο του Μέντωρα Διαμεσολαβητή για τα P&I Clubs.

Σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς κανόνες, η καλή και αξιόπιστη εκτέλεση των θαλάσσιων μεταφορών παραπέμπει στην τριμερή σχέση μεταξύ νηογνωμόνων, ασφαλιστών και αλληλασφαλιστικών ενώσεων P&I Clubs.

Εν συντομία τα Protection & Indemnity Clubs, είναι αλληλασφαλιστικοί συνεταιρισμοί ιδιοκτητών πλοίων, με σκοπό την αποκατάσταση ανασφάλιστων ζημιών, κατά τη διακίνηση των πλοίων τους. Οι αλληλασφαλιστικές ενώσεις καλύπτουν τους πλοιοκτήτες μέλη τους προστατευτικά από ορισμένα είδη κινδύνων, που δεν αναλαμβάνουν για ορισμένους λόγους οι ασφαλιστές και έτσι αναλαμβάνουν οι ίδιες οι ενώσεις να αποκαταστήσουν τις ζημιές από τους κινδύνους αυτούς.

Για το σκοπό αυτό τα P&I Clubs έχουν την οργάνωση των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, διαθέτουν διοικητικό συμβούλιο και συγκεντρώνουν κεφάλαια από τις συνεισφορές των μελών τους. Οι εισφορές που καταβάλλει κάθε πλοιοκτήτης στο Club είναι ανάλογες με τη χωρητικότητα των πλοίων που επιθυμεί να εγγράψει, ενώ αυξάνονται σε περίπτωση που καταβληθούν αποζημιώσεις, που δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν εξ αρχής. Προκειμένου να αντισταθμιστούν τα οικονομικά βάρη των μελών, τα P&I Clubs προσφεύγουν είτε στην αντασφάλιση είτε στη συνεργασία με άλλες ενώσεις, για την από κοινού ανάληψη των καταβαλλόμενων αποζημιώσεων. Τα Clubs επιλέγουν τα μέλη τους σύμφωνα με την αξιοπιστία που απολαμβάνουν στη ναυτιλιακή αγορά.

Η πλειονότητα των P & I Clubs εδρεύει στο Λονδίνο, και έχει αναχθεί σε θεσμό της ναυτιλίας. Το σημαντικότερο Club είναι το UK Club με γραφεία σε Νέα Υόρκη, Σαν Φραντζίσκο, Μαϊάμι και Τόκυο.  Ακολουθούν το Gard με έδρα τη Νορβηγία, το Skuld με έδρα το Όσλο και αρκετά άλλα.
Τα Protection & Indemnity Clubs παρέχουν στα μέλη τους προστασία και ανάληψη ευθυνών, για ορισμένες κατηγορίες κινδύνων που αφορούν επιγραμματικά τα εξής:
α) Ευθύνες έναντι προσώπων,
β) Ευθύνες με τη διαχείριση φορτίου,
γ) Ευθύνες έναντι ζημιών προς τρίτους,
δ) Ευθύνες έναντι παραβάσεων της νομοθεσίας των χωρών διέλευσης ή προσέγγισης.

Δείτε εδώ το αναλυτικό κείμενο όπως περιλαμβάνεται στο βιβλίο «Ναυτιλιακό Δίκαιο», εκδόσεως Ιδρύματος Ευγενίδου:


Τα Protection & Indemnity Clubs, δεν καλύπτουν πάντα ειδικές περιπτώσεις κινδύνων, όπως για παράδειγμα ζημιές από πολέμους ή σοβαρές περιπτώσεις ρυπάνσεων από δεξαμενόπλοια. Για το λόγο αυτό λειτουργούν παράλληλα και άλλοι ασφαλιστές-ασφαλιστικοί οργανισμοί που καλύπτουν τις ευθύνες αυτές. Έτσι οι πλοιοκτήτες ανάλογα με την εκτίμηση των κινδύνων που αντιμετωπίζουν, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν έναν ή περισσότερους ασφαλιστικούς οργανισμούς, για τη διασφάλιση τους.

Πηγή:

• Ίδρυμα Ευγενίδου: https://www.eef.edu.gr/el/

• Δεμέστιχας Ε.-Βρανίκου Μ.(2020). «Ναυτιλιακό Δίκαιο. Εκπαιδευτικό Κείμενο Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού». Αθήνα. Ίδρυμα Ευγενίδου (Χρυσό Μετάλλιο Ακαδημίας Αθηνών)